Kasza manna – właściwości i wartości odżywcze

Warto zdawać sobie sprawę, że kasza manna jest produktem, którego wartości odżywcze muszą zostać docenione przede wszystkim przez osoby zmagające się z różnego rodzaju chorobami układu pokarmowego. Należy również zaznaczyć, że kasza manna, która jest gotowania na wodzie oraz na mleku nie tylko jest lekkostrawna, ale charakteryzuje się bardzo słodkim smakiem. Produkt bez żadnego problemu może być spożywany zarówno przez dzieci, jak i niemowlęta.

Wartości odżywcze i właściwości zdrowotne

Kasza manna zaliczana jest ponadto do kasz pszennych. Uzyskuje się ją bowiem z pszenicy zwykłej, co przekłada się zarówno na jej kaloryczność, jak i wartości odżywcze. Warto podkreślić, że kasza manna zawiera bardzo małe ilości błonnika, białka, witamin z grupy B, a także składników mineralnych. Koniecznie należy wśród nich wymienić żelazo, fosfor i miedź. Godnym uwagi jest również fakt, że zaledwie 100 gramów omawianego produktu jest w stanie pokryć aż 10% dziennego zalecanego spożycia wspomnianych składników mineralnych przez osobę dorosłą. Warto wspomnieć, że kasza manna jest lekkostrawna. Doskonale zda zatem egzamin w diecie osób zmagających się z różnego rodzaju chorobami układu pokarmowego takimi, jak wrzody, problemy trawienne, stany zapalne jelit i żołądka czy choroby wątroby.

Zastosowanie kaszy manny w kuchni

Warto wiedzieć, że kasza manna świetnie zda egzamin jako samodzielny posiłek taki, jak śniadanie, deser czy dodatek do różnych potraw. Obecnie w kaszę mannę bez żadnego problemu można zaopatrzyć się nie tylko w sklepach internetowych, ale również supermarketach czy sklepach z żywnością ekologiczną. Ponadto cena kaszy manny oscyluje od 2 do 11 złotych za jeden kilogram w przypadku, gdy dana osoba podejmie decyzję o zakupie produktu ekologicznego.

Kasza manna może w kuchni zostać wykorzystana na bardzo dużą liczbę sposobów. Produkt można zastosować do deserów z dodatkiem rodzynek, orzechów czy sosów owocowych. W ten bardzo prosty sposób nie tylko można nadać daniu odpowiedniego smaku, ale również zwiększyć jego wartość odżywczą. Omawiana kasza manna wykorzystywana jest także do przygotowywania budyniu, kremów do ciast czy nawet nadzienia do muffinek. Z roku na rok coraz większa liczba osób stosuje omawiany produkt do musu czy zupy mlecznej.

Kasza manna doskonale zda także egzamin w połączeniu z owocami, orzechami czy musem owocowym. Produkt może być także wykorzystany do kremów, zagęszczania zup czy sosów. Kaszę mannę bardzo często stosuje się także jako zamiennik ziemniaków. Ponadto z roku na rok zwiększa się zastosowanie omawianej kaszy manny nie tylko w polskiej, ale również zagranicznej kuchni.

Fruit obraz autorstwa KamranAydinov - www.freepik.com
>>>

Czym jest kasza manna i jak ją przygotowywać?

Kilka wieków temu, w naszym kraju, kasza manna była dość droga, a więc nie był to produkt przystępny cenowo dla ubogich. Wynikało to ze złożoności procesu technologicznego przetwarzania i mielenia ziarna pszenicy. Dopiero na początku XX wieku, gdy usprawniono mechanizację produkcji, kasza ta stała się popularna.

Rodzaje kaszy mannej

W zależności od rodzaju pszenicy, która służy jako surowiec, ziarno to ma swoją klasyfikację. Kaszę manną z pszenicy miękkiej powszechnie określa się jako “M”; kaszę manną z pszenicy twardej określa się jako “T”; a kaszę wykonaną z mieszanki dwóch rodzajów ziaren pszenicy, o których mowa, oznacza się literami “MT”. Kasza manna ma dość wysoką wartość kaloryczną (około 360 kcal na 100 gramów), dlatego nie jest zalecana do stosowania przez osoby na diecie.

Jak przygotowywać i z czym jeść?

Ponadto, w kontakcie z wodą, mlekiem lub innymi płynami, kasza puchnie szybko i zwiększa swoją objętość. Dlatego każda gospodyni powinna ściśle przestrzegać proporcji przy przygotowywaniu potraw z kaszy mannej. Obecnie kaszę manną stosuje się w kuchni wielu krajów. Przy całej pozornej prostocie gotowania tego dania, prawdziwe kucharki znają kilka sztuczek, jak sprawić, by była ona smaczniejsza. Należy pamiętać, że po ugotowaniu kasza może być w bryłkach. Aby tego uniknąć, kaszę należy wlewać do gorącego mleka stopniowo, w małych porcjach, stale mieszając. Wszystkie użyteczne właściwości kaszy można zachować tylko poprzez skrócenie czasu gotowania do dwóch minut. Po zdjęciu z ognia, kasza powinna być schowana pod przykryciem przez 15 minut, w tym czasie całkowicie zmięknie i będzie najsmaczniejsza i najbardziej jednorodna. Do przygotowanej kaszy można dodać suszone owoce, masło lub dżem.

Skład i właściwości użytkowe

Kasza manna zawiera:

  • witaminy B1, B2, PP, B5, E, B6,
  • kwas foliowy,
  • wapń,
  • miedź,
  • mangan,
  • potas,
  • cynk,
  • fosfor,
  • sód,
  • żelazo,
  • magnez.

Nie wolno nam jednak zapominać, że kasza manna jest najbogatszym źródłem białka i skrobi. Ponadto, jako jedyne posiada zdolność do wchłaniania w dolnej części jelita, co czyni je niezbędnym produktem w chorobach układu pokarmowego, a także w okresie po operacjach na dwunastnicy lub żołądku. Kolejną zaletą kaszy mannej można uznać fakt, że zapobiega ono rozwojowi chorób jelit i wypłukiwaniu użytecznych minerałów z komórek krwi.

Przeciwwskazania

Ale maluchy nie powinny jeść kaszy przez okres do roku, ponieważ zawiera substancję gluten, która może wywoływać reakcje alergiczne, aż do biegunki lub egzemy. Badania wykazują, że nietolerancja glutenu utrzymuje się u 15 procent ludzi nawet po okresie dojrzewania.

Food obraz autorstwa freepik - www.freepik.com
>>>

Zastosowanie kaszy manny

Kasza manna jest niezwykle popularna, tym bardziej, że ma właściwości lekkostrawne. Może być zastosowana w wielu różnych przepisach kulinarnych, gdyż jest bardzo smaczna. Osoby przechodzące na zdrowy styl życia mogą ją włączyć do swojej diety, robiąc przepyszne obiady czy desery. Jedną z możliwości jest stosowanie jej jako zamiennik bułki tartej, czy mąki zarówno do robienia kotletów jak i zagęszczania potraw, takich jak zupy czy sosy. Kaszy manny nie trzeba zbyt długo gotować, gdyż po 5 minutach robi się bardzo miękka. Wystarczy wsypać ją do gorącej wody, zupy czy mleka i potrawa jest gotowa. Na śniadanie może być niezwykle smacznym daniem jako zupa mleczna z płatkami, owocami suszonymi czy musli. Zrobić z niej można także kisiele, budynie owocowe, które mogą być dietetyczne, a przede wszystkim bezcukrowe. Nasycić się nią jest bardzo łatwo, dlatego w zimowe wieczory dobrze dodać ją do swojej diety. Kasza manna służy doskonale do robienia kotletów warzywnych. Ugotowana kasza manna tylko z dodatkiem smażonej cebuli czy oliwy z oliwek także smakuje wyśmienicie. Jest produktem bardzo tanim, gdyż kosztuje zaledwie kilka złotych, a ma szeroką bazę zastosowań. W książkach dietetycznych jest mnóstwo porad z przepisami na kaszę manną.

Gotowa kasza manna

Kasza manna jest sprzedawana także jako gotowy produkt, choćby w postaci specjalnych budyniów czy kaszek. Do wyboru są różne smaki, takie jak jagodowy, malinowy, czy truskawkowy i nadają się na przekąskę lub drugie śniadanie. Niektóre dietetyczne produkty zawierają odrobinę kaszy manny, takie jak kisiele, czy budynie do szybkiego przygotowania w kuchence mikrofalowej. Kasza manna może być doskonałym zamiennikiem mąki pszennej, również podczas pieczenia zdrowych ciast i ciasteczek. Jest o wiele lżejsza, a łączy składniki tak samo jak mąka. W sklepach warto szukać półek ekologicznych, ze zdrową żywnością, gdyż tam jest najwięcej produktów z kaszą manną. Jako osobny towar, można ją kupić w opakowaniach 400 gramowych, a wystarcza nawet na kilka tygodni użytkowania. Bardzo ciekawe są gotowe kubeczki mleczne, do których wystarczy wlać gorące mleko lub wodę i zamieszać. Jest to rodzaj mlecznego napoju smakowego, który wypełnia żołądek i powoduje doskonałe nasycenie. Za kilka złotych można mieć dzięki temu wartościowe drugie śniadanie w pracy, bez stosowania słodyczy, batoników czy innych fast foodów. Dla dzieci są również gotowe produkty mleczne z dodatkiem kaszy manny, tak ułożone, by były delikatne dla dziecięcego brzuszka. Coraz więcej jest produktów ekologicznych z kaszą manną, choćby pasty, pasztety, czy inne warzywne specjały.

Food obraz autorstwa freepik - www.freepik.com
>>>